Meny
 

 




FRÅGOR & SVAR

Funderar du över någonting? Här har du svaren.




Det krävs en kod för bokning, var hittar jag den?
Förmodligen har du en ambassadör på din skola eller i din stad som har en personlig kod du kan använda. Finns det ingen ambassadör på din skola kan du passa på att bli det! Läs mer om detta och ansök HÄR.
Det går också bra att använda koden; 2021FC1 för kryssning 1, 2021FC2 för kryssning 2, 2021FC3 för kryssning 3 och 2021FC4 för kryssning 4.
Kan jag boka kryssningen fast jag inte har fyllt 18år?
Absolut, så länge du är 18år fyllda på avresedagen är det inga problem.

Kan jag boka kryssningen för hela mitt kompisgäng/min klass?
Det går endast att boka en hytt (för 1-4pers) på en bokning. Vill man boka åt fler vänner behöver man alltså göra fler bokningar. Personen som gör bokningen är ansvarig för hytten samt att betalningen görs i tid, vi rekommenderar därför inte att man står som ansvarig för en hytt/hytter som man inte bor i.

Vi är fyra kompisar från två olika städer, kan vi åka på samma kryssning?
Självklart! Vilken av våra fyra kryssningar man vill åka på kan man bestämma helt själv. Vill man ha bussanslutning från sin stad måste man dock åka på den kryssningen där staden är inlagd. Vet du inte när din stad åker? Titta HÄR.

Vilka personuppgifter krävs vid bokning? Måste alla i hytten skapa ett konto?
När ni bokar kryssningen behövs namn, personnummer (6 siffror), telefonnummer, hemadress och mejladress. När du som kapten fyller i dessa uppgifter skapas ett konto automatiskt till dina medpassagerare och de behöver alltså inte skapa något konto i förväg.

Kan man bo 5 personer i en hytt för 4?
Nej, det går inte. Alla som åker med måste ha en egen sängplats.

Vi ska boka en A3 och en B3-hytt, kan vi få dessa bredvid varandra?
Nej, tyvärr kan vi inte påverka vilken placering man får på sina hytter.

Vad händer om kryssningen ställs in p.g.a. Covid-19?
All information om detta hittar du HÄR.

Hur avbokar jag min resa?
Villkor för avbokning samt hur du går till väga hittar du HÄR. Gör din avbokning i tid för minska avbokningskostnaden.
Observera att din resa inte är avbokad förrän du mottagit ett bekräftelsemejl. Din resa avbokas inte automatiskt om du låter bli att betala den.

Jag kan inte längre följa med men min kompis åker gärna istället för mig. Går det?
Självklart. Kaptenen för hytten behöver då logga in på er bokning och där gå till redigera. Där kan hen ändra personuppgifterna på passagerarna. Namnbyte är gratis fram till 29 dagar innan avresa och kostar därefter 250 kronor.

Hur betalar jag min resa?
När du bokar din kryssning betalar du 250:- direkt med kort eller via faktura. Fakturan skickas på posten och ska betalas inom 10 dagar efter bokningstillfället. Resterande summa av det totala beloppet ska betala senast 30 dagar innan avresa och betalas då med kort eller faktura.
Eventuella avbeställningsskydd måste betalas i samband med bokningen.

När får jag mina biljetter?
Bokningsbekrätfelsen kommer på mejlen 1-2 veckor innan kryssningen, biljetterna hämtas ut på terminalen på avresedagen.

När får jag veta vilken buss jag ska åka med, och vilken tid den går?
För att fylla bussarna med så många studenter som möjligt väntar vi till ca 1-2 veckor innan kryssningen innan vi publicerar exakta avgångstider. Du får då också reda på vilken buss du ska åka med. Avgångstiderna kan ändras en aning och det är därför viktigt att kontrollera dessa på avresedagen.

Måste man ha med sitt pass?
Det går bra att legitimera sig med sitt körkort eller ID-kort också. Kortet måste då vara utfärdat i Sverige, ha foto på dig samt visa personnumret med 10 siffror. Exakt vilka ID-handlingar som krävs kan du läsa hos Tallink Silja HÄR.

Är det okej att ta med mat eller dryck ombord på båten?
Nej. Båten klassas som restaurang/nattklubb och det är därför inte tillåtet att ta med varken mat eller dryck ombord på båten.

Finns det något att äta om man väljer att inte lägga till mat?
Ja, det gör det, på båten finns ett café med lättare utbud av mat/snacks. Vill man äta ordentligt rekommenderar vi dock att välja till buffé då det är ett betydligt större utbud av mat, samt en trevligare miljö att äta i. Det är också där som festen börjar! Kom ihåg att det är billigare att lägga till maten i din bokning direkt, än att köpa den på båten.

Finns det vegetariska och veganska alternativ på bufféerna?
Absolut! Alla ska bli mätta!

När är Tax Free öppen?
Tax Freen är öppen under resan enligt tiderna angivna i kryssningsprogrammet.

Hur betalar man på båten?
Det går bra att betala med euro, svenska kronor och med kort.

Finns det internet på båten?
Det finns både mobiltäckning och wifi på båten men då vi är ute på havet fungerar det periodvis mindre bra.

Vi är 5 stycken som vill köpa VIP-paket men det finns bara för 4 eller 8?
Vi har två olika storlekar på paketen och har därför valt antalen 4 eller 8 personer. Är man 5 stycken kan man köpa ett VIP-paket för 8 personer och bjuda in 3 vänner till. VIP-banden är ej personliga vid köpet utan blir det vid utlämning på båten, det går alltså bra att fram tills kryssningen bestämma/ändra vilka personer som ska dela på paketet. Ett annat alternativ är att köpa ett paket för 4 personer och en VIP-access till den 5e.

När är VIP-området öppet?
VIP-en öppnar 22:30 och har öppet så länge som det finns gäster kvar. Man behöver dock hämta ut sina band senast 01:00, ej uthämtat paket återbetals ej.

Varifrån och vilken tid avgår båten och när kommer vi hem igen?
Båten lämnar Värthamnen, Stockholm, 19:30 och anländer igen dagen efter ca 18:15.

Vilket rederi åker vi med och vad heter båten?
Tallink Silja, Galaxy.

Jag glömde min tröja på resan. Hur får jag tag på den?
Har du glömt den på båten, kontakta: [email protected]
Glömde du den på bussen, kontakta: [email protected]
Var så detaljerad som möjligt för snabbare hjälp, ex datum, tidpunkt, var du tappat den o.s.v.